Bilder!

Igår hade vi teori på morgonen i ett klassrum med air-condition. Vårt rum som vi har en fläkt istället och det finns inget varmvatten. Många skulle nog klaga på detta och många har vi hört klaga på att det är för varmt i deras rum, men oss passar det faktiskt bra. På natten blir det tillräckligt svalt i rummet för att vi ska ta på oss filten, jag tror att det kan bero på att rummet ligger i skugga under den största delen av dagen, och efter en lång dag med allt vad vi gjort är det ganska skönt att duscha svalt.

 

Teorin gick i alla fall bra och sedan hade vi bassängdyk på eftermiddagen, vilket innebar att vi övade på att sätta ihop dykarmaskinerna, det är MYCKET att tänka på, men vi gjorde det också MÅNGA gånger innan vi hoppade i vattnet, för att andas under ytan för första gången. Vi gjorde ett antal övningar, men jag måste säga att den bästa var när vi lärde oss hur man tömmer masken på vatten under vattnet. Jag blir alltid så störd när vatten kommer in och stör när man är i vattnet. Det kan vara så att mina ögon är lättirriterade, de blir ordentligt röda när jag tittat under vattnet under en vattenpoloträning. Men det var riktigt enkelt att tömma masken på vatten när man väl förstod hur man skulle göra.

 

Enligt önskemål från lite olika håll åt vi både ordentlig frukost, lunch och middag igår, inga nudlar från 7-eleven med andra ord. Till frukost åt vi rostat bröd med stekt ägg, till lunch åt jag hamburgare och ”french fries” och Sebastian åt fried rice. Middagen var den absolut godaste jag ätit hittills, jag följde det förslag jag fått och åt kyckling med chasewnötter och ris, SUPERgott och SUPERhot! Jag stoppade in en stor bit chilli i munnen i tron att det var en paprika, jag höll på att avlida. Det var så starkt så en av servitörerna kom fram och frågade om jag var okej. En servitör som kunde en del svenska fraser, det är inte så många som kan det här, för även om de är inriktade på turisterna så siktar de mer in sig på att ha bra service än på att charma med svenska fraser, men han var riktigt duktig den killen.

 

Både lunchen och middagen åt vi på samma restaurang, där man fick tillgång till fritt Internet, inte världens snabbaste, men tillräckligt för att man skulle kunna använda det. Förutom att internetet var en stor fördel så var det också jättetrevlig personal och god mat, därför åt vi både lunch och middag där idag också. Vi ska äta någon annanstans någon mer gång, men det känns bra att vi hittat ett ställe där både jag och Sebastian kan äta mat som vi tycker är god. För även om vi inte skulle svälta ihjäl här så är det väl ingen hit att bara äta nutellamackor i fyra veckor..

 

Efter middagen igår så visades filmen ”Did you hear about the Morgans” med Hugh Grant, det är flera restauranger som visar både en och två filmer per kväll och just den filmen vill jag se, men som jag skrev igår så hade vi slutprov idag och läxa från igår till idag, därför valde vi att göra det vi skulle och hoppas att filmen visas igen på en annan restaurang.

 

Imorse klockan halv åtta var det samling för utfärd med en båt ut till en annan båt som vi sedan åkte ut med till den fantastiskt fina grannön, den som Koh Tao tydligen är mest känd för. Den ligger supernära och de två öarna som de andra ön består av kan man gå mellan på en smal strandremsa. Vi åkte dock inte ända fram till ön utan stannade en bit ut, för det var ju inte ön vi skulle utforska utan vattnet runt omkring.

 

En svartspräcklig- och en brunspräcklig fisk var de häftigaste fiskarna jag såg under de två dyk vi gjorde. Dessutom såg jag hur en eremitkrabba hade grävt ned sig i stranden och gick baklänges in i hålet och efter en stund kom tillbaka ut med sand framför sig för att göra hålet större. Det som var häftigt att se var hur två fiskar, som såg ut som pyttesmå ålar vaktade utanför hålet, när de kom för lång ut drog krabban tillbaka dem in. Det såg lite ut som häxan i Ariel och hennes två ålar!

 

Efter lunch var det provdags, femtio frågor på provet. Totalt har vi svarat på 80 frågor, en fråga var det vi hade fel på jag och Sebastian och båda hade fel på samma fråga, den sista.. Vi klarade kursen, för på sista provet där vi alltså hade 49 rätt räckte det om man hade 38.

 

Det är faktiskt en del människor som springer längs med stranden under de dagar som vi har varit där och hållit koll. Både jag och Sebastian har med våra joggingskor och idag blev jag sugen på att springa, vilket jag gjorde. Så med Sebastians ipod som jag hittade efter fyra dagars frånvaro, (på det ställe där vi förvarar saker som vi är extra rädda om, förstås) med Gyllene Tider i öronen så sprang jag fram och tillbaka längs med stranden, kanske 3 kilometer, medan Sebastian låg på rummet och läste i sin bok. Att springa var ett bra sätt att se saker på, man kommer långt relativt fort, men det häftigaste var när jag kommit till en av ändarna och bara hade 200 meter kvar. Jag satte mig ned på en sten, tittade på den tunna skiva av månen som syntes på himlen och på hur himlen blev mörkare och mörkare, tittade på ljusen och lyssnade på ”Jag sitter på en sten vid en sjö i en skog”, fast jag satt på en sten vid ett hav i Thailand.

 

Dagen idag avslutades med banan och chokladpannkaka och imorgon är det återigen tidig uppstigning, då ska vi göra våra två sista dyk innan vi kan få certifikat och då ska vi gå ned på 18 meters djup, 18 meter under vattnet alltså. Havet är djupt! ;-)





och nej, han har inte kissat på sig.

Idag blev det utan chilli ;-)

Jag tycker inte om att ta bort skyddande plast, men idag åkte policeplasten av!












Sand mellan tårna! :-)


Före springturen

och efter!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0